onsdag 29. september 2010

Muntlighet i klasserommet

Jeg, Kjersti og Randi skal ta for oss den muntlige dimensjonen i klasserommet i FOU-oppgaven. Dette blir spennende fordi mange mener at den muntlige dimensjonen har fått for lite oppmerksomhet i forhold til de andre grunnleggende ferdighetene. I følge Kunnskapsløftet skal elevene ha kunnskap om flere muntlige sjangre. Dette mener jeg er bra, fordi dagens samfunn krever på flere og flere områder at en må stå foran forsamlinger, både store og små, å fremføre ett eller annet.
Ett aspekt ved muntlighet som mange ikke tenker på er lytting. Det er ikke vits i å fremføre noe, dersom en ikke har noen som lytter til det en sier. En lærer elevene å lytte til teksten, slik at den blir mer interessant, og de er i stand til å gi tilbakemelding.
Jeg har en del timer i en 2 klasse på barneskolen, og har veldig lyst å prøve noen prosjekter der angående muntlighet. Andreklassinger er ofte taletrengte og kan vurdering av hverandre være med å øke læringsutbytte ved muntlige fremføringer?
Hvordan skal en få til et opplegg til så unge elever? Jeg trenger en del tips til opplegg, så her er det bare å la fingrene løpe løpsk over tastaturet. Utfordringene blir å lage kriterier sammen med elevene som de forstår.

4 kommentarer:

  1. Både medelevvurdering og muntlighet i norskfaget er interessante temaer, så det skal bli spennende å høre hva dere kommer frem til når dere setter disse to temaene sammen. Lykke til videre med FoU-prosjektet!

    SvarSlett
  2. Dette hørtes veldig spennende ut. Jeg har ikke erfaring fra de lavere klassetrinnene, så jeg har ikke noen konkrete tips å komme med. Men det med lytting og det å kunne være gode tilhørere, er noe som de helt sikkert kan begynne å øve seg på tidlig. Det er så viktig for den som framfører noe at de som hører på er til stede. Det er også viktig at de øver seg på å gi gode tilbakemeldinger. Både ros og "ris". Faren er vel at det fort kan bli "papegøyetendenser", når den første som kommenterer sier noe så er kanskje de andre helt enige med han/henne. Lykke til med FOU-oppgaven :-)

    SvarSlett
  3. Jeg regner med at dere er godt i gang nå. Håper dere fikk noen tips om opplegg.... Lykke til med gjennomføringa av FoU-prosjektet!

    SvarSlett
  4. Det høyrest ut som om de har eit spennande prosjekt! Eg tenkte umiddelbart på eit anna prosjekt eg har lese om, men som eg ikkje kan kome på forfattaren/kjelda til! Artikkelen KAN ha stått i boka "Muntlig norsk", men eg er ikkje sikker. Kan hende Hildegunn veit det? Det var eit prosjekt om retorikk, der forfattaren skildra eit elevopplegg, eg TRUR det var i barneskulen. Eg kan prøve å finne fram til artikkelen, for eg trur absolutt det kunne vore nyttig litteratur å bruke i prosjektet dykkar.

    SvarSlett