torsdag 28. oktober 2010

Elevtekstanalyse

Da har jeg startet med oppgaven som skal leveres til medstudenter uke 46.
Teksten som jeg skal analysere er Rocke`n Roll,gutten min!
Det er en artig tekst av en 16-årig gutt.
Teksta handlar om hvordan han ble påvirket av far sin til å like Rock`n Roll.
Denne teksten handler egentlig om så mye, og det er moro å se hvordan en 16-åring ser på livet og fortiden.
16-åringen i denne teksten sier låtene fikk større betydning da han tolket teksten, enn når han bare hørte melodiene og rytmene.
Jeg finner verken melodi eller rytme i denne teksten, så da sitter jeg tilbake med å tolke jeg å da....he he

7 kommentarer:

  1. Da er vi tre, ingen enkel sak dette. Sliter litt kan du si, men håper det løsner for oss alle.

    SvarSlett
  2. Jeg sliter med denne oppgaven jeg også. Er litt usikker på hvordan det går an å fylle 7-10 sider. Men ingen ting er vel umulig? :-)

    SvarSlett
  3. Vurdering er utfordrende, ja. en ting er i alle fall sikkert. Dersom mine VG-elever hadde fått 7-10 siders vurering av sin oppgave, hadde den blitt en godt bevart hemmelighet.

    SvarSlett
  4. Lykke til med tolkinga! Ser fram til å lese hva du får ut av elevteksten!

    SvarSlett
  5. Denne oppgåve er iallfall god øving for oss! Eg synest sjølv eg har fått fleire verktøy å bruke i vurderinga, og at eg sakte, men sikkert blir sikrare når eg bruker dei. Etterkvart blir dei jo automatiserte òg, slik at ein ikkje treng å sitje og telje ulike typar forfelt, men at ein er meir bevisst (på ein ubevisst måte :))på kva ein ser etter. Men noko som er spesielt utfordrande, er å vurdere så objektivt ein kan tekstar som er så tydeleg personlege! Eg synest det kan vere vanskeleg å respondere kritisk og fagleg når eg får til dels veldig private tekstar, eller tekstar der eleven viser eit sterkt engasjement som rører meg på eit eller anna vis - sjølv om teksten som tekst er under all kritikk. Men det var dette med den profesjonelle læraren, då ...

    SvarSlett
  6. Elevtekstanalyse må en liksom igjennom. Målsettinga er at vi etter hvert får en ryggmargskompetanse som rimelig kjapt sier oss hvor eleven har lykkes og hvor det kan være på sin plass og forelså noe bedring. Så analyse blir verktøyet som skal sette oss i stand til å gi gode tilbakemeldinger for elevene. Jeg tror jeg legger ut en tekst før samlinga i februar..

    SvarSlett